Michał Jurkiewicz i Śrubki – Piosenka o drezynie
Trzy Korony – Kronika podróży
Maryla Rodowicz – Ballada wagonowa
Greenhorns – Oranžový expres
Koleje Brytyjskie w starych reklamach telewizyjnych
Seria ciekawych spotów reklamowych sprzed ponad 25 lat, kiedy Koleje Brytyjskie działały jeszcze jako jeden państwowy gigant. Był to dla kolei na wyspie czas ostrej konkurencji ze strony przeżywającego rozkwit transportu drogowego i lotniczego. Reklamy usiłują udowodnić większą opłacalność i komfort podróży pociągiem.
Pierwszy klip (z 1988 r.) moim zdaniem jest najciekawszy spośród reklam prezentowanych poniżej. Zawiera kolejowe ?top 10? Wielkiej Brytanii, w tym kultowe mosty i wiadukty. Na uwagę zasługuje też wykorzystanie zdjęć wykonywanych z powietrza.
Wielki bazar kolejowy – Pociągiem przez Azję
„Wielki bazar kolejowy” jest zapisem czteromiesięcznej podróży autora z Londynu do Tokio i z powrotem, którą odbył w całości pociągiem, a właściwie wieloma pociągami, w tym słynnym Orient Expresem i koleją transsyberyjską.
Rok pierwszego wydania: 1975
Polskie wydanie: 2010 (Wydawnictwo Czarne)
Więcej informacji: czarne.com.pl
Paul Theroux (ur. 10 kwietnia 1941 w Medford, Massachusetts), amerykański powieściopisarz, publicysta i podróżnik, pochodzenia francusko-włoskiego. Jest autorem prawie 30 powieści i kilkunastu książkowych reportaży, w tym relacji z podróży kolejowych. W 1973 roku przejechał pociągiem trasę z Londynu do Tokio. W Kolejnych dekadach jeszcze wielokrotnie odwiedzał Azję, m.in. Chiny. Podróżując koleją zwiedził także obie Ameryki. Obecnie mieszka na Hawajach.
Autor opowiada o książce w podkaście The Guardian (j. angielski):
Jeff Beck & Rod Stewart – People Get Ready
Interaktywna Mapa Polskiej Sieci Kolejowej
Przedstawiam Interaktywną Mapę Polskiej Sieci Kolejowej (wersja 0.9.2), którą wykonałem w środowisku GIS (Geographic Information Systems), na podstawie danych wektorowych Open Street Map oraz podkładów Open Layers. Sieć kolejowa zaprezentowana została na tle obrazu satelitarnego Google. Warstwa liniowa zawiera bazę danych o odcinkach sieci (numer, przebieg linii, kategoria, długość odcinka, kilometraż punktów krańcowych, szerokość toru).
Mapa w obecnej formie zawiera prawie wszystkie odcinki polskiej sieci kolejowej, będące pod zarządem PKP PLK oraz innych administratorów (m.in. PKP LHS, WKD), z wyjątkiem kolei piaskowych oraz linii wąskotorowych. Bieżącą wersję wzbogacono o obiekty punktowe (stacje, przystanki osobowe, posterunki ruchu). Zasób elementów punktowych jest wciąż niepełny. Jego uzupełnianie będzie następowało wraz z dalszymi pracami nad mapą. Każdy z tego typu obiektów zostanie też w kolejnej wersji wyposażony w informację o lokalizacji na linii wg kilometrażu.
W tej wersji zmieniona też została struktura bazy danych w zakresie sieci kolejowej. Zrezygnowano z podziału na krótkie odcinki wg schematu organizacyjnego PLK, na rzecz podstawowego podziału sieci wg D-29/Id-12. Obecnie dany numer linii stanowi jeden pełny odcinek, zawierający informacje o punktach krańcowych i całkowitej długości. Możliwe jest więc obejrzenie całego przebiegu linii po jej jednokrotnym zaznaczeniu.
Docelowo projekt będzie zmierzał do stworzenia bazy danych przestrzennych, obejmującej również wszystkie linie nieczynne i zlikwidowane (z uwzględnieniem dat otwarć i zamknięć) oraz koleje wąskotorowe i sieć kolei piaskowych w rejonie GOP. Już w obecnej wersji mapy zostały pokazane niektóre odcinki nieczynne i/lub nieprzejezdne. Nie są jednak w żaden sposób wyodrębnione kolorystycznie, co będzie wprowadzane dopiero w kolejnych odsłonach projektu.
TRACKatlas of Mainland Britain
Atlas linii kolejowych Wielkiej Brytanii – wydanie 2
TRACKmaps / Platform 5, Sheffield, 2012
Atlas jest rozwinięciem projektów mapowych realizowanych przez firmę kartograficzną TRACKmaps dla brytyjskich przedsiębiorstw kolejowych. Autorem opracowania jest Mike Bridge. Sieć została odwzorowana na 139 szczegółowych mapach – diagramach, zawierających wszystkie eksploatowane linie pasażerskie i towarowe, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zastosowana w głównej części atlasu skala (ok. 1:210 000, 104 arkusze) pozwoliła na umieszczenie obiektów takich jak: posterunki odgałęźne, mijanki i bocznice. Prezentowane drugie wydanie atlasu kolejowego uzupełnione zostało o 44 linie muzealne, wzbogacono prezentację sieci na obszarze Londynu, jak również uaktualniono mapy w oparciu o najnowsze dostępne źródła.
Ze względu na zachowanie czytelności map, linie i infrastruktura otaczająca zostały zaznaczone w sposób schematyczny (często przeskalowane), uwzględniając z różną dokładnością położenie wokół osadzonych zgodnie ze współrzędnymi geograficznymi odcinków osiowych. Atlas zawiera wszystkie stacje i przystanki, większość istniejących nastawni, tunele i dłuższe wiadukty wraz z nazwami. Umieszczono prawie wszystkie przejazdy drogowe w poziomie szyn, w tym informacje o ich typach. Każdy zaznaczony obiekt posiada milaż (milage) – położenie na linii względem określonej stacji początkowej, wyrażone w milach (miles) i łańcuchach (chains). Największe węzły (w tym: Londyn, Manchester, Liverpool, Glasgow, Edynburg), pokazane zostały na 35 arkuszach w większej skali.
Dane techniczne: twarda oprawa, format A4, 174 strony (w tym 139 w kolorze).
Pociąg
Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz
Scenariusz: Jerzy Lutowski, Jerzy Kawalerowicz
Rok produkcji: 1959
Gatunek: dramat psychologiczny
W rolach głównych: Zbigniew Cybulski, Leon Niemczyk, Lucyna Winnicka
Plenery kolejowe: Łódź Kaliska, Hel
Człowiek na torze
Reżyseria: Andrzej Munk
Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Munk
Rok produkcji: 1956
Gatunek: dramat
W rolach głównych: Kazimierz Opaliński, Zygmunt Maciejewski, Roman Kłosowski
Plenery kolejowe: Warszawa Wsch. , Zduńska Wola, Wrocław Gł.